Piše: mr Snježana Pavićević
Bombardovanje SRJ i okupacija Kosova i Metohije predstavljaju samo epizode rata koji je poveden protiv Jugoslavije 1991. godine. Zloupotreba mirovnih snaga u posthladnoratovskom periodu u Jugoslaviji još je jedan dokaz o teškoj krizi u koje su upale UN i o potrebi temeljne reforme.
U odnosu na Jugoslaviju, Ujedinjene nacije nisu koristile redovne mehanizme, nisu rješavale krizu ab initio, analizom uzroka. Suštinski nespremne, UN se uopšte nisu miješale u jugoslovensku krizu sve do 25. septembra 1991. godine, kada je Savjet bezbjednosti UN uveo embargo na uvoz oružja. UN se potom uključuju u proces rješenja krize, koji je započela EZ, donose Rezoluciju 713 i odmah prelaze na primjenu prinudnih mjera. Tako dolazi do najgrubljeg kršenja Povelje UN, odnosno nepoštovanja teritorijalnog integriteta i suvereniteta države članice UN. Sve dalje aktivnosti i sve kasnije rezolucije bile su u cilju „garantovanja teritorijanog integriteta i granica“ secesionističkih republika i zaštite njihovih interesa, a ne pomoći svom napadnutom članu – državi Jugoslaviji. Povelja UN obavezuje države članice na zaštitu člana UN, u koje je ulazila Jugoslavija, potpisivanjem Deklaracije UN od 1. januara 1942. godine.
Ovo duboko protivpravno stanje nužno je dovelo do zamjene teze o žrtvi i agresoru. Kvalifikacija djela je izostala. Nije se spominjala oružana secesija ilegalno naoružanih paravojnih snaga, koja je dovela do građanskog rata. Secesija je bila tumačena kao „oslobodilački čin“, a očuvanje države „akt agresije“.
Donesena je Rezolucija 724, decembra 1991. godine, od kada Ujedinjene nacije na osnovu mandata očuvanja mira (peacekeeping), raspoređuju snage NATO zemalja na okupirana područja. Na početku na teritoriju proklamovane Republike Srpske Krajine, a potom u Bosnu i Hercegovinu. Te mirovne snage su se bez obrazloženja i dodatnih rezolucija širile i povećavale. Upućene su i u Makedoniju, zbog „zabrinutosti“ zbog ugrožavanja njene teritorije.
Ove mirovne snage u Jugoslaviji nisu imale neutralnu funkciju, već su od samog početka stavljene u službu secesije. Na zone u Hrvatskoj koje su bile pod njihovom zaštitom izvršena je agresija od strane hrvatske armije, koja je rezultirala biblijskim egzodusom više od 250.000 Srba koji su protjerani sa svojih ognjišta, a na sličan način je okončana i „mirovna misija“ UN u BiH.
Ovaj scenario koji je primijenjen u Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, primjenjen je i na Kosovu. Članice NATO-a, predvođene SAD, svrstale su se na stranu pobunjenika, u suprotnosti sa osnovnim principima međunarodnog prava.
U toku 1997. i 1998. godine počele su masovne oružane operacije tzv. OVK , uz nezapamćen teror nad civilnim srpskim stanovništvom, kao i nad „nelojalnim“ Albancima. U skladu sa Ustavom SRJ i na osnovu člana 51. Povelje UN o pravu na samoodbranu, Jugoslavija je preduzela mjere u cilju gušenja pobune. Ponuđeni sporazum (Rambuje i Pariz), kojem je prethodilo nekoliko sastanaka na visokom nivou bio je ultimativan, a značio je kompletno povlačenje vojnih i policijskih snaga sa Kosova i efektivnu okupaciju Kosova od strane NATO. Predstavnici Jugoslavije su odbili ultimatum, što je rezultiralo agresijom NATO na Jugoslaviju koja je otpočela 24. marta 1999. godine. Devetnaest članica NATO povele su vazdušni rat, bombardujući neselektivno 78 dana i civilne i vojne objekte, što nije zabilježeno u istoriji ratovanja. Ovo bombarovanje je izazvalo humanitrnu katastrofu, razaranje infrastrukture i objekata neophodnih za život, kao i egzodus stanovništva. Najteži zločin počinjen u Evropi nakon holokausta.
Devetnaest članica NATO povele su vazdušni rat, bombardujući neselektivno 78 dana i civilne i vojne objekte, što nije zabilježeno u istoriji ratovanja
Članice NATO, predvođene SAD-om, svrstale su se na stranu pobunjenika, u suprotnosti sa osnovnim principima međunarodnog prava